یوگا و اثرات یوگا در بارداری – دکتر الهام پور مطرود



ورزش در دوران بارداری یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش های زندگی زنان مربوط به دوران بارداری و زایمان است که ارتباط مستقیمی با سلامت مادر دارد و در صورت مراقبت صحیح زنان می توانند جنین سالمی به دنیا بیاورند. علاوه بر حفظ سلامتی خود بسیاری از کارشناسان قبل از باردار شدن به زنان توصیه می کنند که علاوه بر اصلاح رژیم غذایی و کنترل وزن، فعالیت های ورزشی مناسبی برای تقویت عضلات انجام دهند. لگن در مرکز بدن قرار دارد و عضلات مهم و حیاتی در این قسمت قرار خواهند گرفت. اگر با انجام فعالیت های ورزشی مناسب، عضلات کف لگن تقویت شوند، روند بارداری با سهولت بیشتری انجام می شود و با افزایش سن و ماه بارداری، مادر دچار آسیب های مختلف مانند کمردرد نمی شود. با وزن نوزاد، گاهی فشار مضاعفی به ستون فقرات مادر وارد می شود که ممکن است به دلیل وزن زیاد جنین، فرورفتگی کمر و ستون فقرات افزایش یابد. اما اگر مادر با انجام فعالیت های ورزشی درست قبل از بارداری و در این دوران حساس از چنین آسیبی جلوگیری کند، سلامت خود را حفظ خواهد کرد. ورزش در دوران بارداری اما موضوع این است که چه نوع ورزشی برای قبل از بارداری و در دوران بارداری مناسب است، توجه داشته باشید که قبل از بارداری انجام هر نوع ورزش حتی سنگین محدودیتی ندارد و برای سلامتی مناسب است به شرطی که انجام شود. با روش صحیح انجام می شود. باید به درستی و زیر نظر کارشناسان انجام شود. اما قطعا با شروع بارداری درصد حساسیت بیشتر می شود و در سه ماه اول مادر باید به خوبی از خود مراقبت کند. در هر صورت توجه داشته باشید که در سه ماهه اول تحرک زیاد و انجام فعالیت های ورزشی سنگین علاوه بر آسیب رساندن به سلامتی مادر، خطر سقط جنین را نیز افزایش می دهد. اما بهترین ورزش برای بارداری یوگا است، حرکات کششی و آرامش بخش با تمرکز زیاد برای این دوران حساس مناسب خواهد بود. مسئله مهمتر این است که اگر در دوران بارداری فعالیت ورزشی خاصی انجام می دهید، باید مراقب سلامتی خود باشید تا فشارهای احتمالی کاهش یابد. در ماه های اول و زمانی که جفت تشکیل می شود، جنین ممکن است در وضعیت ضعیفی قرار داشته باشد و احتمال سقط جنین یا جدا شدن آن از رحم تا حد زیادی امکان پذیر است. بهتر است فعالیت های ورزشی را به سه ماهه دوم بارداری موکول کنید و ورزش های سبک تر اما کاربردی مانند یوگا را جایگزین سایر فعالیت ها کنید. یوگا چیست؟ یوگا چیست؟ یوگا یکی از کاربردی ترین روش هاست که علاوه بر تقویت سیستم بدنی می تواند به آرامش ذهن و روح کمک کند، یکی از ورزش هایی که به تولید انرژی، تقویت ذهن و حافظه کمک می کند یوگا است که برای همه مناسب است. افراد در سنین مختلف مناسب خواهد بود. اما باید بدانید که یوگا از گروهی از حرکات کششی با تمرکز بسیار بالا تشکیل شده است که به شادابی و شادابی فرد کمک کرده و در نهایت به تناسب اندام می انجامد. انجام مداوم یوگا نرمی عضلات و انعطاف پذیری بدن را تا حد زیادی افزایش می دهد. و برای انجام آن نیازی به تجهیزات خاصی نخواهید داشت. چند چیز ساده مانند تشک ورزشی، یک توپ کوچک، مقداری آجر، یک کمربند و لباس راحت می تواند شما را برای روند یوگا آماده کند. بسیاری از کارشناسان انجام یوگا را در ابتدای روز توصیه می کنند، زیرا انرژی مثبت آن قطعا تا پایان شب در بدن شما باقی می ماند و از سطح استرس و شادابی افراد می کاهد. توجه داشته باشید که یوگا نه تنها برای افراد در سنین مختلف بلکه در دوره های حساس مانند بارداری نیز کاربرد دارد و می توانید با توجه به وضعیت جنین و سلامت مادر به طور منظم یوگا انجام دهید زیرا به سلامت بدن کمک می کند و باعث تقویت بدن می شود. ماهیچه ها موثر خواهد بود. در نهایت مادر می تواند نه ماهه بارداری را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارد و با کمترین آسیب زایمان را به پایان برساند. اما باید بدانید که هدف از انجام تمرینات یوگا در دوران بارداری حفظ سلامت و تقویت عضلات است و مادر می تواند با افزایش وزن و افزایش سایز جنین از آسیب های جسمی دیگر و هرگونه فشار اضافی به ستون فقرات جلوگیری کند. فواید انجام یوگا در دوران بارداری چیست؟ با شروع بارداری و ترشح هورمون ها و افزایش اندازه رحم و تغییرات شکمی، ممکن است مادران در دوران بارداری به خصوص در ابتدای این دوران حساس دچار گرفتگی شکم شوند و این روند در مادر ادامه خواهد داشت. بدن تا پایان نه ماهگی. و فشار روز به روز بیشتر می شود. یکی از راه های عملی تقویت سیستم بدنی مادر انجام ورزش های یوگا است، یوگا ورزشی است که قدرت تمرکز مادر را افزایش می دهد و از میزان استرس و فشار روحی می کاهد. تمرین یوگا در دوران بارداری به حفظ تعادل مادر و جلوگیری از چاقی مفرط و افزایش وزن کمک می کند. باید بدانید که در نتیجه انجام یوگا، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل تقویت شده و روند بارداری راحت‌تر پیش می‌رود و پس از آن آسیب‌های جسمی کمتری برای مادران ایجاد می‌شود. برخی از تمرینات یوگا بر تقویت سیستم تنفسی تمرکز دارند و می توانند با افزایش ظرفیت ریه، حجم تنفس افراد را افزایش دهند. با این شرایط در دوران بارداری با مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس مواجه نخواهید شد، البته یوگا بر روی سیستم قلبی عروقی مادر تاثیر دارد و به عملکرد صحیح قلب کمک می کند و از سکته های قلبی و هرگونه آسیب به رگ ها و رگ ها جلوگیری می کند. جلوگیری می کند بسیاری از کارشناسان به همه خانم هایی که قصد زایمان طبیعی را دارند توصیه می کنند یوگا را در برنامه روزانه خود بگنجانند تا با افزایش انعطاف بدن و تقویت ماهیچه ها بتوانند روند زایمان را راحتتر طی کنند. توجه داشته باشید که در حین انجام تمرینات یوگا، در تعمیرات زیاده روی نکنید و هیچ حرکتی را بدون آگاهی و آگاهی و دور از چشم مربیان انجام ندهید. از آنجایی که ممکن است با یک خطای کوچک و یک حرکت اشتباه صدمات جبران ناپذیری برای فرد پیش بیاید، پس بهتر است از سلامت خود محافظت کنید تا ضمن دریافت نتایج مثبت، از آسیب های مختلف در امان باشید. موضوع بسیار مهمی که باید بدانید این است که یوگا برای همه افرادی که وضعیت جسمانی ثابتی دارند و برای زنان باردار کمی متفاوت است. معمولاً شدت حرکات و دامنه کشش بدن در دوران بارداری کمی محدودتر است تا از هرگونه فشار و آسیب احتمالی جلوگیری شود. بهتر است برای انجام فعالیت های ورزشی مانند یوگا در دوران بارداری ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و در صورت عدم وجود محدودیت می توانید این فرآیند را زیر نظر مربیان مجرب انجام دهید تا همیشه از فواید و اثرات مثبت آن بهره مند شوید. . به گفته متخصصان رشته یوگا، اگر فعالیت های صحیح را انجام دهید، خطری برای شما وجود ندارد و اگر فشار تمرینات تحت کنترل باشد، آسیبی به جنین نمی رسد و می توانید روند بارداری را با سلامت کامل و سهولت بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید