تغذیه در دوران بارداری – دکتر فرنوش کاشانی


تغذیه در دوران بارداری تغذیه در دوران بارداری بارداری یکی از تجربیات و مراحل مهم زندگی هر فرد محسوب می شود و نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارد که با حفظ سلامت جسمی و روحی مادر و در نهایت سلامت کودک و کودک همراه است. جنین اهمیت غذا و نوع تغذیه در بارداری بسیار حیاتی و مهم است. تغذیه سالم در دوران بارداری برای جنین و مادر بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم از اهمیت تغذیه در دوران بارداری و نقش موثر آن در ارتباط با سلامت جنین و مادر بگوییم. تقویت تغذیه سالم در دوران بارداری تغذیه در دوران بارداری تغذیه سالم در دوران بارداری تاثیر زیادی بر روی جنین و مادر دارد که عبارتند از: فواید تغذیه سالم برای جنین، تغذیه سالم، داشتن وزن مناسب برای نوزاد در زمان تولد. تقویت و رشد مغز جنین، کاهش خطرات. ابتلا به برخی بیماری ها مانند اسپینا بیفیدال، الگوی تغذیه کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و حیاتی تلقی می شود. فواید تغذیه سالم برای مادر تغذیه در دوران بارداری تغذیه سالم برای مادر منجر به کاهش خطرات مشکلات بارداری مانند دیابت بارداری، کم خونی، هایپراکلامپسی و غیره می شود. کاهش خطرات و بروز برخی از عوارض بارداری مانند یبوست، خستگی. تهوع صبح همه اینها را متعادل می کند. به دنبال تعادل روانی برای مادر است و از زایمان زودرس جلوگیری می کند و به کاهش وزن سریعتر مادر پس از زایمان کمک می کند. ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری از افراد خوردن زیاد در دوران بارداری را نشانه سلامتی می دانند که برخلاف تصور مصرف بیش از حد کالری، عوارض مختلفی را به دنبال دارد، عوارضی مانند چاقی کودک و مادر، فشار خون، دیابت، خطر. سلامت جنین و مادر . نقش تغذیه مادر بر هوش جنین، تغذیه در دوران بارداری بر اساس تحقیقات تغذیه مادر بر هوش جنین ثابت شده است، از جمله غذاهایی که به رشد مغز و هوش جنین کمک می کند عبارتند از: دانه ها، کشمش، کشمش و به ویژه برخی ریزمغذی ها. که حاوی اسید فولیک و آهن هستند مانند سبزیجات و گوشت داغ که کمبود آن در بدن باعث کاهش رشد مغز می شود. مانند ویتامین D روی پروتئین است. منابع روی باعث کوچک شدن مغز جنین می شود. مواد حاوی روی عبارتند از: سبزیجات: سبزیجات ریشه ای، غذاهای دریایی، ماهی آب شور و پیاز. کنترل زیر نظر پزشک متخصص شامل بارداری در سنین کمتر از 19 سال، بارداری دوقلویی و چند قلویی، داشتن سابقه چند قلو با فاصله زمانی کوتاه، نداشتن رژیم گیاهخواری، غذاهایی که در طول دوره باید در برنامه غذایی مادر گنجانده شود. بارداری، تغذیه در دوران بارداری همانطور که قبلا گفته شد رابطه بین بارداری و تغذیه سالم در دوران بارداری جدایی ناپذیر است و بنابراین پیروی از رژیم های غذایی که مختص بارداری و متناسب با شرایط جسمانی فرد باشد، منجر به کاهش عوارض مختلفی مانند کمبود تغذیه ای مادر و کودک . برای برقراری ارتباط موثر بین تغذیه مادر و بارداری، استفاده روزانه از تمامی گروه های غذایی از جمله نان، حبوبات و برنج، میوه ها و سبزیجات، لبنیات، شیر، ماست، پنیر، گوشت قرمز و سفید، ماهی ضروری است. حبوبات، تخم مرغ، دانه ها، چربی ها، روغن ها و قندها. همه این موارد را در برنامه غذایی خود بگنجانید و سالم و عاری از بیماری خواهید ماند و در این مدت هیچ مشکلی نخواهید داشت. البته باید توجه داشت که هر یک از این گروه های غذایی باید به مقدار کم و در حجم بسیار کم مصرف شوند. انرژی مورد نیاز بارداری و تغذیه مادر، تغذیه در دوران بارداری، میزان کالری دریافتی روزانه در دوره اول بارداری 150 کیلو کالری، از ابتدای سه ماهه دوم تا پایان بارداری 150 کیلو کالری در روز می باشد. بیش از مقدار کالری مورد نیاز مادر قبل از بارداری است. . از جمله عواملی که باعث افزایش کالری مورد نیاز مادر در دوران بارداری می شود می توان به افزایش وزن مادر، جلوگیری از مصرف پروتئین برای انرژی، تامین انرژی مورد نیاز برای رشد جنین، جفت به رحم اشاره کرد. تامین انرژی مورد نیاز سیستم قلبی عروقی مادر، پروتئین مورد نیاز در دوران بارداری، تغذیه در دوران بارداری، گروه غذایی که از بافت های بدن مادر محافظت می کند و از تحلیل ماهیچه ها و تشکیل جفت خون و مایع آمنیوتیک تا حدی که جنین را در بر می گیرد، جلوگیری می کند. رشد نمی کند پروتئین نامیده می شود و مصرف روزانه پروتئین برای مادر باردار 15 گرم است. منابع پروتئین عبارتند از: گوشت سفید مانند ماهی و مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، لوبیا، شیر و ماست، مغز و سویا، برای نگهداری و رشد مغز و سیستم عصبی جنین، مانند ماهی که این کار را انجام نمی دهند. حاوی جیوه هستند، زیرا منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین هستند. تغذیه کربوهیدرات در دوران بارداری کربوهیدرات ها بخش بزرگی از انرژی روزانه را در تمام گروه های سنی تشکیل می دهند. همچنین فیبر مورد نیازی که روزانه مصرف می شود نیز در این گروه قرار دارد. شایان ذکر است برای مادران باردار باید توجه داشت که کربوهیدرات ها کالری کمی دارند. میزان کربوهیدرات مورد نیاز برای زنان باردار 175 گرم در روز است. منابع کربوهیدرات شامل برنج، غلات هستند که اگر غلات کامل باشند بهتر است. انواع: نان، ماکارونی، مقداری میوه، چربی. استفاده از چربی ها برای رشد مغز کودک بسیار ضروری است. حاوی اسیدهای چرب ضروری ترانس بالایی است، اما چربی ها باید به مقدار کم مصرف شوند، زیرا مغز نیست، غذاهای ترانس بالا تولید می کند. منابع غذایی غنی از چربی عبارتند از: گردو، لوبیا، روغن زیتون، سویا، دانه کتان و غیره. مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای عملکرد بهتر اندام های مختلف بدن مادر باردار و جنین بسیار ضروری است. برای تامین انواع ویتامین های مورد نیاز بدن باید سبزیجات مختلف مصرف شود. سبزیجات حاوی فیبر برای جلوگیری از یبوست بسیار مفید هستند. ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری تغذیه در دوران بارداری در دوران بارداری نیاز مادر به انواع ویتامین ها و مواد معدنی به شدت افزایش می یابد به همین دلیل تاکید می شود مادران باردار برای داشتن ویتامین غنی از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند. کوتاه نباش برخی از پزشکان به دلایل مختلف استفاده از مولتی ویتامین ها را برای مادران باردار توصیه کرده اند. این دلایل عبارتند از: عدم تعادل و تنوع کافی در رژیم غذایی روزانه مادر باردار بدون فاصله و کاهش ذخایر بدن، بارداری دوقلویی یا چند قلویی، گیاهخوار بودن مادر، سیگاری بودن مادر. وضعیت اقتصادی نامناسب و در نتیجه دریافت ناکافی ویتامین ها برای بدن، ابتلا به برخی بیماری های خاص، مصرف داروهای خاص، داشتن برخی مشکلات بارداری مانند استفراغ و حالت تهوع به طور کلی می توان گفت که توصیه هایی برای زنان باردار ضروری است. توجه داشته باشید که زنان باردار باید از هفته شانزدهم بارداری تا سه ماه پس از زایمان مولتی ویتامین های خود را مصرف کنند. از هیچ نوع مکمل گیاهی و ویتامین های غیر استاندارد استفاده نکنید. ——————————————————— راههای ارتباطی با دکتر فرنوش کاشانی صفحه اینستاگرام دکتر فرنوش کاشانی کانال دوربین های دکتر فرنوش کاشانی کانال نماشا دکتر فرنوش کاشانی —— —————————————————

دیدگاهتان را بنویسید