تغذیه در بارداری – دکتر فرنوش کاشانی


تغذیه در بارداری تغذیه در بارداری بارداری یکی از مهمترین تجربیات و مراحل زندگی هر فرد است و نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارد که با حفظ سلامت جسمی و روحی مادر و در نهایت سلامتی مادر همراه است. نوزاد و جنین اهمیت غذا و تغذیه در بارداری بسیار حیاتی و مهم است. تغذیه سالم در دوران بارداری برای جنین و مادر بسیار مهم است. در این مقاله می خواهیم به اهمیت تغذیه در بارداری و نقش موثر آن در رابطه با سلامت جنین و سلامت مادر بپردازیم. تقویت تغذیه سالم در بارداری تغذیه در بارداری تغذیه سالم در بارداری تاثیر زیادی بر جنین و مادر دارد که عبارتند از: فواید تغذیه سالم برای جنین تغذیه سالم داشتن وزن مناسب برای نوزاد در بدو تولد تقویت و رشد مغز جنین را کاهش می دهد. خطرات برخی از بیماری ها، مانند اسپینا بیفیدا، بر الگوی تغذیه کودک تأثیر می گذارد و حیاتی است. فواید تغذیه سالم برای مادر تغذیه در بارداری تغذیه سالم برای مادر خطر ابتلا به مشکلات بارداری مانند دیابت بارداری، کم خونی، اکلامپسی و غیره را کاهش می دهد. کاهش خطرات و بروز برخی از عوارض بارداری مانند یبوست، خستگی است. تهوع صبحگاهی همه این را متعادل می کند. تعادل روانی مادر را تقویت می کند، از زایمان زودرس جلوگیری می کند و به مادر کمک می کند تا وزن خود را سریعتر پس از زایمان کاهش دهد. ویتامین ها و املاح بسیاری از افراد پرخوری در دوران بارداری را نشانه سلامتی می دانند که برخلاف تصور عموم، مصرف کالری زیاد عوارض مختلفی دارد. عوارضی مانند چاقی در کودکان و مادران. . نقش تغذیه مادر بر هوش جنین تغذیه در بارداری بر اساس تحقیقات تغذیه مادر بر هوش جنین ثابت شده است. غذاهایی که به رشد مغز و هوش جنین کمک می کنند عبارتند از: دانه ها، کشمش، کشمش و به خصوص برخی از ریزمغذی ها. حاوی اسید فولیک و آهن، مانند سبزیجات داغ و گوشت، موادی که در بدن کمبود دارند منجر به کاهش رشد مغز می شود. مانند ویتامین D روی پروتئین است. منابع روی باعث کوچک شدن مغز جنین می شود موادی که حاوی روی هستند عبارتند از: سبزیجات: سبزیجات ریشه ای غذای دریایی ماهی شور و پیاز در چه مواردی توصیه های تغذیه ای در دوران بارداری توصیه می شود برای داشتن بارداری سالم باید چک را زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید. از جمله بارداری زیر 19 سال. بارداری دوقلو و چند قلو. سابقه زایمان های متعدد با فاصله زمانی کوتاه داشته باشید. رژیم گیاهخواری نداشته باشید. پیش از این گفته شد که رابطه بارداری با تغذیه سالم در بارداری جزء جدایی ناپذیر است و بنابراین رعایت رژیم های غذایی که مختص بارداری و متناسب با شرایط جسمانی فرد است می تواند عوارض مختلفی مانند کمبودهای تغذیه ای مادر و مادر را کاهش دهد. کودک. . برای برقراری موثرترین ارتباط بین تغذیه مادر و بارداری، استفاده روزانه از تمامی گروه های غذایی از جمله نان و غلات، میوه ها و سبزیجات، لبنیات، ماست، پنیر، گوشت قرمز و سفید، ماهی، حبوبات، تخم مرغ ضروری است. ، غلات، چربی ها، روغن ها و قندها. همه این موارد را در برنامه غذایی خود قرار دهید، سالم و بدون بیماری خواهید ماند و در این مدت هیچ مشکلی نخواهید داشت. البته باید توجه داشت که هر یک از این گروه های غذایی به مقدار کم و در حجم بسیار کم مصرف می کنند. انرژی مورد نیاز بارداری و تغذیه مادر تغذیه در دوران بارداری کالری دریافتی روزانه در اولین دوره بارداری 150 کیلو کالری است. . عواملی که باعث افزایش کالری مورد نیاز مادر در دوران بارداری می شود عبارتند از: افزایش وزن مادر از مصرف پروتئین برای کسب انرژی جلوگیری می کند تامین انرژی مورد نیاز برای رشد جنین جفت به رحم تامین انرژی مورد نیاز سیستم قلبی عروقی مادر پروتئین مورد نیاز در دوران بارداری در بارداری به گروه غذایی که از بافت های بدن مادر محافظت می کند و از تحلیل ماهیچه ها و رشد جفت و مایع آمنیوتیک به اندازه رشد نکردن جنین جلوگیری می کند پروتئین نامیده می شود و میزان پروتئین دریافتی روزانه برای مادر باردار 15 گرم است. . منابع پروتئین شامل گوشت سفید مانند ماهی و مرغ است. گوشت قرمز، تخم مرغ، حبوبات، شیر، ماست، مغز و سویا. یک پروتئین است. تغذیه کربوهیدرات ها در بارداری کربوهیدرات ها بخش بزرگی از انرژی روزانه را در تمام گروه های سنی تشکیل می دهند. همچنین فیبر مورد نیازی که روزانه مصرف می شود نیز در این گروه قرار دارد. لازم به ذکر است که برای مادران باردار باید کربوهیدرات رعایت شود. کم کالری میزان کربوهیدرات مورد نیاز در زنان باردار 175 گرم در روز است. حاوی اسیدهای چرب ترانس بالا است، اما چربی ها باید به مقدار کم مصرف شوند زیرا مغز آن نیست. غذاهای با ترانس بالا تولید می کند. منابع غذایی سرشار از چربی هستند، از جمله: گردو، لوبیا، روغن زیتون، سویا، دانه کتان و غیره. مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای عملکرد بهتر اندام های مختلف مادر باردار و جنین ضروری است. برای تامین انواع ویتامین ها بدن نیاز به خوردن انواع سبزیجات دارد. سبزیجات حاوی فیبر برای جلوگیری از یبوست بسیار مفید هستند. ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری تغذیه در دوران بارداری در دوران بارداری نیاز مادر به انواع ویتامین ها و مواد معدنی به شدت افزایش می یابد، بنابراین رعایت رژیم غذایی خاص از نظر ویتامین برای مادران باردار ضروری است. کمبود نداشته باشید. برخی از پزشکان به دلایل مختلف استفاده از مولتی ویتامین ها را برای زنان باردار توصیه کرده اند. مادر در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد و در نتیجه ویتامین های کافی برای بدن دریافت نمی کند. ابتلا به بیماری های خاص. مصرف داروهای خاص داشتن برخی از مشکلات بارداری مانند استفراغ و حالت تهوع. به طور کلی می توان گفت که توصیه های زنان باردار باید رعایت شود. زنان باردار از هفته شانزدهم بارداری تا سه ماه پس از زایمان باید مولتی ویتامین های خود را مصرف کنند. البته لازم به ذکر است که مصرف زیاد مکمل های ویتامینی و مواد مغذی باید زیر نظر پزشک مصرف شود و از مصرف مکمل های گیاهی و ویتامین های غیر استاندارد خودداری شود. ————————————————- ————————————————- ————————————————- ————————————————- ————————————————- ————————————————- —————————-————————————

دیدگاهتان را بنویسید